Göran Söderlund

Telefon: 070-341 11 19
E-post: info@goransoderlund.se

Adress:
Almåsgatan 5
504 39 Borås

Juridisk rådgivning

Jag är pensionär med 31 års bakgrund som anställd i olika befattningar på Försäkringskassan men har, efter några år av icke aktiv pensionsålder, de senaste tolv åren ägnat mycket tid till att hjälpa behövande med frågor rörande Försäkringskassan. Det har handlat om rådgivning per telefon eller e-post, skriva omprövning/överklagan/prövningstillstånd.

I denna introduktion kan jag kort redogöra för begreppen som är viktiga vid dessa ärenden.

  • Sjukpenning gäller för av läkaren angiven period. Intygas på läkarintyg.
  • Sjukersättning (sjukpension) gäller ”för all överskådlig framtid” och intygas på LUH, läkarutlåtande.
  • Vid ansökan om sjukpenning görs sjukanmälan, oftast via telefon, till Försäkringskassan och läkarintyg bifogas ansökan.
  • Vid ansökan om sjukersättning gäller blanketten ”Ansökan om sjukersättning”, som finns på Försäkringskassans kontor eller hemsida. Den fylls i och skickas tillsammans med läkarutlåtande till Försäkringskassan.

Om allt är OK uppstår inga problem, men om Försäkringskassan tänker avslå din ansökan, så får du först en skrivelse om att de överväger att inte bevilja den. Där får du möjlighet att lämna synpunkter, men lägg inte ner för mycket ork, kraft och energi i det skedet. Skriv t ex ”Jag anser att Försäkringskassan är på väg att fatta fel beslut och att mina redovisade underlag styrker min ansökan om ersättning”.

Därefter får du ett formellt beslut, där du kan begära omprövning till Försäkringskassans omprövningsenhet.

Vid avslag gäller att du kan överklaga till Förvaltningsrätten och vid avslag där, så gäller att söka prövningstillstånd till Kammarrätten.

Det är mycket viktigt att man har fått in sina handlingar till myndigheten senast angivet slutdatum. Om det drar ut på tiden med t ex nytt läkarintyg/utlåtande, så kan man begära anstånd med att inkomma i tid med handlingarna. Som ni förstår, så är det viktigt att ha de olika begreppen klart för sig. Det underlättar vid kommunikation och diskussion.

Kostnad

Första ärende:
5000 kr + moms + porto = 6350 kr/ärende

Fortsättningsärende:
2000 kr + moms + porto = 2600 kr/ärende

Rabatt

Medlemmar i RME som anlitar mig får rabatt på arvodet med 500 kronor. För att få rabatten, kontakta medlemsservice@rme.nu och be dem skicka ett intyg på att du är medlem i RME.

Sekretessöversikt
Logotyp RME

Denna webbplats använder cookies så att vi kan ge dig bästa möjliga användarupplevelse. Cookieinformation lagras i din webbläsare och utför funktioner som att känna igen dig när du återvänder till vår webbplats och hjälpa vårt team att förstå vilka delar av webbplatsen du tycker är mest intressanta och användbara.

Strikt nödvändiga cookies

Strikt nödvändig cookie bör alltid vara aktiverad så att vi kan spara dina inställningar för cookie-inställningar.

Google Analytics

Denna webbplats använder Google Analytics för att samla in anonym information såsom antalet besökare på webbplatsen och de mest populära sidorna.

Att hålla denna cookie aktiverad hjälper oss att förbättra vår webbplats.