Medlemsmöte med Patientnämnden

2024-03-07
Den 7 mars kl. 17.30–19.00 bjöd vi in till möte med patientnämnden.
“Patientnämnden är en oberoende instans och en viktig länk mellan patient och vårdgivare. Vi hjälper och stödjer patienter och bidrar samtidigt till en kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet inom hälso- och sjukvården.”

Patientnämnden i Region Stockholm
Presentationen under mötet
Patientnämnden summerar kort 2023

Annette Birnbaum och Samuel Klippfalk berättade för oss om arbetet de utför och svarade på frågor från våra medlemmar (som flest var 47 medlemmar intresserade av att lyssna och lära). På sidan 14 i deras bildserie kan man ta del av att ME är ett särskilt bevakningsområde då en ökning av anmälningar inkommit från just denna patientgrupp.

RME Stockholm vill uppmana sina medlemmar att anmäla de problem som man upplever i vården just nu. Det säkraste sättet att kommunicera med patientnämnden för att göra en anmälan, är att gå in via www.1177.se/Stockholm. Där går du in på “Alla övriga tjänster och Lämna synpunkter och klagomål hos patientnämnden”.

Om du inte kan göra din anmälan via 1177 kan du istället fylla i en blankett. Notera att även anhöriga/bekanta kan göra anmälningar till patientnämnden.

Blankett – Synpunkter eller klagomål på vården

Är du svårare sjuk och kanske inte själv klarar av att göra en anmälan, kan du få hjälp av patientnämnden att sammanfatta och få stöd i en anmälan – enklast är att ringa 08-123 467 00 och be att få tala med handläggare Anna Arengård på patientnämnden som är speciellt insatt i problematiken runt ME.